2020年5月2日 星期六

Poker 與 投資

網上面都有好多人寫過,甚至拍過片去講Poker 與投資既相似地方,至於我點解又要寫Poker與投資,主要係因為睇左日本散戶股神cis講佢有玩開poker(其實佢打麻雀多過玩poker),而美國股神buffett(巴菲特/畢菲特)亦都好鍾意玩poker。就令我諗到poker同投資/投機都一定有好大既聯繫

另外我前兩個月睇左一本書,叫<Thinking in Bets: Making Smarter Decisions When You Don't Have All the Facts> by Annie Duke, Goodreads 評級3.8分(唔算好高分)。中文版:「高勝算決策:如何在面對決定時,降低失誤,每次出手成功率都比對手高?」,睇完啟發到我要寫下呢個題目,當中有句幾有意思,生活是扑克,不是象棋。其實人生好多決定都係You Don't Have All the Facts之下去Make Decisions。最簡單,就好似你同唔同某個人拍拖/結婚/生仔,都係You Don't Have All the Facts。 不過當時睇書諗到既野,而家有D唔記得左,所以我會再睇返本書,遲下諗到D咩野會再補充返。
https://www.goodreads.com/book/show/35957157-thinking-in-bets

作者:Annie Duke,中文版介紹佢果段其中一部份係咁寫:  「曾於職業撲克玩家生涯贏得世界撲克大賽金手鐲,是唯一獲得世界撲克冠軍聯賽NBC國家撲克冠軍杯單挑賽冠軍的女性牌手。」所以,值得睇睇。書唔多介紹了,留返下次。

今次唔係書藉介紹,入返正題,Poker 與 投資,首先介紹Poker玩法,網上有好多片教,有玩過既可以skip左睇片呢part。搵左條片係一隻手遊介紹poker玩法,6分鐘,唔識既可以睇左先。https://www.youtube.com/watch?v=my5bEyyzD58
另外有條片係拍俾新手睇,我覺得會更清楚
https://www.youtube.com/watch?v=GLPa_3iRoio


簡單d講,poker就係玩家,與其他玩家對賭既遊戲,真正既zero sum game,即係類似麻雀,無人係中間抽佣的話,你賺既錢就係其他對手蝕既錢,每局只有一個贏家。 玩poker面對既難題,亦都係投資上會面對到。

玩Poker經歷既係d咩,投資又會經歷d咩?

1.不完整的訊息
Poker每次開局(派左2隻牌但未開牌就已經唔跟住果下唔計開局啦,雖然果陣已經算係開始左),出面只有3張已公開既牌,仲有兩張未出是未知既牌,一輪下注後先會再開餘下兩張。開始時候手上兩張牌+上面3張牌,可以預計自己當時既勝出機會率,但隨住其他兩張牌開出,會扭轉你預計既勝出機會率及對手勝出既機會率,可以增加或者減少。另外就係對手牌型訊息,基本上最初開始唔會估到,之後可以憑對手跟注/加注金額去估對手既牌係乜,但對手都可以係無靚牌加大注去令你以為佢有靚牌,例如最後一輪下注ALL IN。 面對既就係不完整訊息下,如何安排合適既賭注。

投資上面對是更多不完整既訊息,你知既可能只係公司年報,至於公司內部運作情況,除非你認識內部工作既人(當然是高層),否則可知既資料很少,另外就係新聞,或者是分析員寫既報告,如果係面向大眾銷售既公司,會知道佢既產品/服務,但如果面向機構客既,例如賣水泥,你可能要識行內既人,先會了解到公司產品/服務。Poker只係面對幾隻牌,投資是面對很多種不同方面既訊息,複雜好多,所以訊息取捨是一個好重要要解決既首要問題。(呢個應該要教大家)

另外,股價變化都係不完整訊息,你唔知道誰在買,買既理由係乜,總共買幾多。好多時股價上升,有人就會覺得有人知道左公司有利既消息,而掃貨。相反股價急跌,會令人以為有人知道公司不利消息沽貨。類似手上無靚牌ALL IN嚇人既動作,你睇股價變動/睇到人ALL IN係唔能夠100%保證到D乜,你要去估。有人掃高股價,可以製造投資者對公司有樂觀感覺,亦都可以沽到低一低令人覺得公司前景悲觀(特登沽低情況是較少),點樣面對呢類情況? 有人可能靠技術分析,有人可能靠經驗,或者有人選擇不理會股價短期變動(例如有人話股神buffett係唔理既),所以一切都係策略,要預早去部署。

2.下注的多少
由於規則是小盲開始下注,每局首個下注既人都唔同,而最重要是最尾果位玩家有冇加注,而每個玩家要做既決定是加注/跟注/唔跟注。所以,每個人都是在不完整訊息下控制注碼,而如何下注賺到幾多,都是一門藝術,假設你開左3隻牌,你係砌到最大既葵扇同花順,100%贏硬, 你會唔會即刻就all in推哂D錢出去,一定唔會,其他對手會俾你嚇到唔敢跟注,就算有一兩個跟,你都賺唔哂其他對手既錢,你要做就是引佢地跟注跟到最尾先ALL IN。

股票上,大戶(或者叫做莊家?) 都有用到類似Poker技巧,最相似既例子就係搭棚,即係慢慢收乾D貨,慢慢推高股價引散戶跟注,然後一下跌70-80%,收割。不過呢類股票不是投資上既目標,不買妖股是我既宗旨之一。

投資都一樣,同一間公司,每日都會報上不同價格,舉Tesla為例,佢可以報上900美元一股,一個月後可以報價400美元一股,投資者都係幾個選擇,唔跟注=唔買/賣,跟=買/賣,加注掃得更高或推得更低(散戶難做到)。 然後就係買幾多賣幾多既問題,用總資產幾多%去買一間公司既股票或某個投資產品。投資上可以買超過自己總資產既資產,借錢買貨(當然不建議)。投資要控制就係倉位分佈/叫資產管理,幾多%既資產買d乜,呢個已經人人不同,超過進取型100%買一間公司搏升十倍以上,保守型100%買哂高息股,分散型買10間公司每間10%,好多種策略可以用,因應每個人喜好或需要去定。我曾經都係進取型,諗住100%買1間公司搏10倍,但發覺效果不太高,而家都開始轉變緊行多策略混合型。



3.面對其他對手反應時自己情緒控制
玩poker, 就算網上玩講唔到野,但對手落既注碼都會影響你對自己贏既機會既睇法,就算手上一副爛牌無機會贏,但你敢all in大返其他對手,令佢地覺得你好大機會贏既時候,你都可以扭轉自己由無機會贏,變左贏錢。然後唔係一局定輸贏,有D人既策略就係無靚牌唔跟,一路每局蝕少少蝕少少,之後贏就贏得唔多,無人跟你注,你要面對情緒既影響,其實情緒好多時都係做決定時影響好大既因素。


投資,當然係面對股價變動,老手就應該對股價變動無咩感覺,但新手就一定試過升左有賺就怕跌,想快D沽左佢止賺袋錢落袋,而跌左某個金額既錢就覺得好肉痛,但唔會止蝕覺得會升,呢類情緒控制係要練返黎,無得教。有人教你面對遇到熊人要點做,但當你係森林面對熊人既時候,情緒就會控制你令你咩都唔記得,腦袋一片空白,所以,是要經驗。或者可以透過其他練習練返黎,我自己初初投資都經歷過,升左就執錢走,蝕左就坐到等升,但慢慢會明白,咁樣係賺唔到大錢,情緒習慣就會適應到應該要點做,即係好似你日日對住d獅子老虎你就唔會驚一樣(詳情可以睇Netflix既Tiger King,不過你都可以話佢一出句就唔驚老虎既)。 情緒控制,是最難亦都最重要去練習既項目。


總結
寫住3點先,其實有好多可以寫,不過寫太長又變左出書其中一個Chapter咁,我想講既係,投資除左需要金融財經知識理解之外,以上幾項對於做決策既知識都好重要。坊間好多都係教金融/財經知識為主,教你了解經濟,商業,金融,呢d係助你了解訊息,點樣運用訊息去搵投資目標。但有D非金融類,策略類或心理學上既知識都係需要去了解同埋練習。呢一類係助你買賣操作。就好似你搵到十倍股,當中經歷如何面對股價波動,是另一階段既事。投資成功係需要對好多方面既知識有所理解。

另外,要了解自己,明白自己強項,弱項,修正弱項,然後發掘一套自己投資策略,呢個係無人幫到你,人地可以教適用於佢自己既策略。我唔會寫文去教大家應該點做,我覺得係應該因應果個人既性格去幫佢思考一套策略。所以睇完篇文,可能有人會覺得無咩實用工具幫佢 做決策,如果想知道有咩工具,可以睇返我開頭講果個作者出既書,可能幫到你。

遲下有機會可能我再開班教一d我認為好有用既工具,呢個就後話,開得成再算。投資上真係好多野可以講,下次諗到又再寫下。

1 則留言: